Voortraject

Het voortraject

Wat heeft mij er toe bewogen om nu toch, weer, opnieuw te gaan stoppen met roken ?
Uiteraard om medische redenen…ik heb de conditie van een visstick, het bijbehorende hoesten, maar natuurlijk ook financieel. Roken wordt namelijk steeds duurder.
Maar misschien wel de belangrijkste reden : Mijn kinderen !
Ik wil een voorbeeld zijn voor mijn kinderen. Aan de ene kant heb ik al het slechte voorbeeld gegeven door te roken en er wordt gezegd dat kinderen van rokers zelf ook gaan roken.
Aan de andere kant is dit mijn inziens ook een voorbeeld om te laten zien dat áls je eenmaal rookt, hoe moeilijk het is om te stoppen !

Om deze redenen ben ik bij een praktijk ondersteuner terecht gekomen die mij gaat coachen en bijstaan bij het stoppen !

Het voortraject bestaat uit 2 zaken :

Intake gesprek
Natuurlijk komt er een intake gesprek aan te pas !
Er worden wat algemene dingen gevraagd zoals “Hoe lang rook je al”, “Hoeveel rook je” etc.
Dan volgt een stukje bewustwording, waarom rook je ? Vind je het lekker ? Geniet je van een sigaret ?
Je krabt je dan al een keer achter de oren en de gedachte dat roken inderdaad nergens op slaat probeer je nog heel even weg te stoppen.

Tijdens het intake gesprek worden hulpmiddelen besproken. Mijn hulpmiddel is Champix geworden wat bestaat uit een kuur van tabletten waarover later meer.

“Huiswerk”
Ja, je krijgt ook opdrachten mee ! ­čÖé
Ik kreeg wat formulieren mee om in te vullen (nog meer bewustwording) en een 2-daags logboek waar ik bij moest houden (1 weekend dag en 1 door de weekse dag) hoe laat ik gerookt had, waar ik op dat moment was, wat ik aan het doen was, hoe hoog de drang was en hoeveel genot ik van het roken had.

Dat dagboek was wel grappig…ik had er nog nooit op die manier bij stil gestaan maar bij de meeste gerookte sigaretten was het genot maar matig en op de meeste momenten was ik eigenlijk ook niet veel of niets aan het doen.

Het voortraject bestaat dus voornamelijk uit bewustwording, geniet ik ├ęcht van het roken of vertellen de receptoren in mijn hersenen mij dat het moet en is er eigenlijk niks aan ?

Een bijkomende opdracht was de manier van roken aanpassen. Dat kan op verschillende manieren :

  • Rook je binnen ? Dan moet je vanaf nu buiten gaan roken
  • Rook je zittend ? Dan moet je vanaf nu staand gaan roken
  • etc.

Het idee er achter is duidelijk en simpel : Roken moet geen momentje van “genieten” meer zijn !
En het helpt inderdaad mee om duidelijk te krijgen dat roken gewoon niks toevoegt.

tot zover het voortraject, je weet nu zeker dat je wilt stoppen !
Door naar de voorbereiding !